Utseende
Logobruk
Logoen til EIDE består kun av et ordmerke. Logoen skal alltid vises i sin helhet, og det er særlig viktig at lesbarhet og gjenkjennelighet er ivaretatt der logoen brukes.
Logofiler
Last ned logofiler under. Det er to ulike mapper med filer, en med og en uten safe space. Informasjon om hvilken type fil som skal brukes hvor kommer under.
Informasjon om filtyper
- .svg: vektorformat som egner seg godt til digitalt bruk.
- .png: bildeformat med transparent bakgrunn.
- .jpg: bildeformat med solid bakgrunn.
- .pdf: vektorformat som støttes av en hel rekke programmer.
Riktig bruk av logoen
Logoen brukes kun i sort eller hvitt. Velg den varianten som gir best synlighet på flaten du skal bruke logoen.
Safe space
Med safe space menes en minsteavstand mellom logoen og andre objekter. Vi bruker en ferdig definert safespace for å rydde vekk uønskede objekter, og sørge for en gjenkjennelig logoform. Det er sjeldent noe problem med for mye safe space, men en skal aldri tillate mindre enn det som er beskrevet i denne guiden.
Safespace i logofiler
I mappen med logofiler som kan lastes ned fra denne siden er det verjsoner av logoen både med og uten safesapce. Det anbefales å bruke de som allerede har safespace inkludert, for enklere å oppnå gode resultat. Noen ganger er det likevel hensiktsmessig å kunne bruke logoen uten ferdigdefinert safespace. Pass da på å legge inn den plassen som er nødvendig manuelt.
Safespace for logoen er definert til minimum 60 % av logoens høyde.
Ikke gjør
For å skape en solid merkevare kreves omhyggelig bruk av logo. Som hovedregel skal derfor ikke logofilen endres på noen som helst måte. Det er kun filene som kan lastes ned øverst på denne siden som skal brukes.
Under er en del vanlige feil når det gjelder bruk av logoen.
MERK!
Denne listen er ikke uttømmende, men viser noen versjoner av hvordan man absolutt ikke skal bruke logoen.
Farge på logoen
For lite safespace
For lite kontrast
Aldri roter logoen
Feil forhold
Avkuttet
Gamle logoer
Opp gjennom tiden har EIDE gjennomgått flere logo- og profilendringer. Det er viktig å ikke bruke utdaterte logoer eller blande nye og gamle profiler.